- De Staat gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter dat het aantal vluchten op Schiphol in het seizoen 2023/2024 niet zomaar omlaag mag.
- Volgens de rechter heeft de Staat niet de juist procedures gevolgd om dit vast te leggen.
- Luchtvaartmaatschappijen hebben zich verzet tegen plannen om voor het seizoen 2023/2024 maximaal 460.000 vluchten toe te staan.
- Lees ook: Luchtvaart wint kort geding van Staat: krimp Schiphol in 2023 en 2024 van de baan
Minister Mark Harbers van Infrastructuur tekent beroep aan tegen de uitspraak dat het aantal vluchten via Schiphol in het seizoen 2023/2024 niet zomaar omlaag mag van 500.000 naar 460.000.
De rechter oordeelde in een kort geding vorige week dat de Staat hiervoor niet de juiste procedures had doorlopen. “De uitspraak is niet in het belang van de omwonenden van Schiphol”, licht Harbers zijn besluit toe in een brief aan de Tweede Kamer.
De zaak was aangespannen door luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM. De rechter ging mee in het argument van de maatschappijen dat eerst een doel moet worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol.
Hieruit komt vervolgens een aantal maatregelen voor de middellange en lange termijn. Zijn die maatregelen onvoldoende, dan pas mag worden gedacht aan het verminderen van het aantal vluchten. Die procedure volgt uit Europees recht, en ook de rechter achtte het noodzakelijk die te volgen.
Eigenlijk zijn maar 400.000 vluchten toegestaan op Schiphol
De Staat had juist aangevoerd dat er momenteel sprake is van een soort gedoogbeleid. Volgens het laatste Luchthavenverkeerbesluit van 2008 zijn namelijk maar 400.000 vluchten per jaar toegestaan. Daarom hoefde de procedure die de luchtvaartmaatschappijen noemden volgens de landsadvocaat niet doorlopen te worden.
Het uiteindelijke doel van de Staat is de vermindering van het jaarlijkse aantal vluchten van en naar Schiphol tot 440.000. De procedure daarvoor loopt nog. Wordt die afgerond dan kan vanaf volgend jaar het aantal vluchten wel omlaag.
De luchtvaartbranche is teleurgesteld dat minister Harbers in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de rechter. "Het was immers overduidelijk in het kort geding dat de juiste procedures niet zijn doorlopen", stelt voorzitter Marnix Fruitema van BARIN, de branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen.
Fruitema herhaalt dat "de vliegtuigmaatschappijen, Den Haag en de omwonenden allemaal hetzelfde willen", namelijk "minder geluid en minder overlast". "Daartoe zijn andere wegen te bewandelen dan het grove mes te zetten in het aantal vluchten", aldus de BARIN-voorman. Die aanpak is volgens BARIN slecht voor de werkgelegenheid, bereikbaarheid van Nederland en het investeringsklimaat.
Schiphol laat desgevraagd weten dat de luchthaven nog bezig is om zijn "positie te bepalen". KLM laat weten kennis te hebben genomen van het hoger beroep. "We bereiden ons erop voor."